Meteen naar de inhoud

HANDELEND LEREN MET GEWICHTSMATEN

Wanneer leerlingen aan de slag moeten met gewichtsmaten, gaat de methode er vaak vanuit dat leerlingen heel snel de stap kunnen maken naar een abstract niveau. In de praktijk blijkt, dat leerlingen het stukje handelen, nodig hebben om uiteindelijk tot een abstract niveau te kunnen komen. Het is dus belangrijk dat leerlingen begrip ontwikkelen. Binnen het handelingsmodel uit het protocol ERWD: Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie, gaat het om de onderste fase: het informeel handelen in werkelijkheidssituaties. Het gaat hierbij om het doen. In deze blog lees je hoe je jouw leerlingen handelend kunt laten leren met gewichtsmaten om begripsvorming te ontwikkelen. Het gaat hierbij om de maten gram en 1 kilogram.

WAT HEB JE NODIG?
* weegschaal
* minimaal 1 kg rijst o.i.d.
* bakjes
* schepjes
* kaartjes (download onderaan)

HOE WERKT HET?
Deze werkvorm kun je op verschillende manieren inzetten. Je kunt het inzetten tijdens een circuit, maar ook als klassikale les. Je kunt het ook alleen inzetten voor de leerlingen die het nodig hebben. Let wel op dat het het meest effectief is om de leerlingen per tweetal met het materiaal te laten werken. Wanneer je dus de hele klas tegelijkertijd hiermee aan de slag wilt laten gaan, heb je dus veel meer materiaal nodig dan wanneer ze in een circuit ermee werken.

De leerlingen pakken een kaartje. Ze zetten een bakje op de weegschaal en zetten ze weegschaal op nul. Vervolgens wordt het bakje met rijst gevuld totdat precies de hoeveelheid in het bakje zit als op het kaartje staat. De andere leerling controleert. Is het goed? Dan wordt de rijst weer terug in de pot gedaan en draaien de rollen om.

Klik op de downloadbutton hieronder om de kaartjes te downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *