Ga naar de inhoud

TASK BOXES

Als leerkracht werk ik graag met andere materialen dan alleen de boeken en de schriften. Denk hierbij aan een memorie, mini loco etc. Dit omdat ik van mening ben dat leerlingen op veel verschillende manieren kunnen leren. Ook vind ik dat de lessen in de methode, niet altijd aansluiten bij het lesdoel of bij de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Daarnaast zorgt veel variatie voor het vergroten van het leerplezier bij leerlingen.

Het gebruik van andere materialen zien we over het algemeen het vaakst tijdens een les of tijdens een circuit. Maar hoe kun je dit nu op andere momenten effectief inzetten? TASK BOXES (ook wel Busy Boxes genoemd) is het antwoord! Over komen waaien uit Amerika, maar de mogelijkheden zijn enorm! Het fijne van deze manier van werken is ook nog eens dat leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Wat mij betreft levert dit dus een win win situatie op voor leerkracht en leerling. Hieronder beschrijf ik wat het is en hoe ik denk dat je dit in kunt zetten in de klas.

WAT IS EEN TASK BOX?

Een TASK BOX is een doosje. Ik ben zelf enorm fan van de doosjes in de regenboog kleuren, maar er zijn ook meer dan voldoende (goedkopere) alternatieven te krijgen. Let daarbij wel op dat de afmetingen ten minste 10 x 15 cm zijn. Onder het kopje “Welk materiaal gebruik ik”, zie je voorbeelden van broodtrommels.

In iedere TASK BOX komt een activiteit. In het doosje zit het materiaal wat ze daarvoor nodig hebben en een uitleg waar op staat wat ze moeten doen. Deze zit meestal aan de binnenkant van de deksel bevestigd. Leerlingen kunnen dus zelfstandig aan de slag met de activiteit in de TASK BOX. Ook bevestig ik een kaartje op de voorkant waarop staat wat er in het doosje zit. Dit kun je op verschillende manieren bevestigen waarmee je het er ook weer makkelijk eraf kunt halen. Ik ben zelf fan van klittenband, omdat dit stevig blijft zitten. Op deze manier zie jij en de leerling snel welke TASK er in welke BOX zit. En wanneer je misschien meerdere TASK BOXES van eenzelfde kleur gebruikt, kunnen ze op deze manier goed uit elkaar gehouden worden.

Soms heb je ook materiaal wat niet in het doosje past. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een werkblad. Je kunt dat gebruik maken van een dossiermap, in dezelfde kleur als het doosje, of een ladekastje in regenboogkleuren (I love it!). Wanneer je kiest voor een dossiermap (FILEFOLDER: lees hier meer over onder de foto’s), let er dan op dat het wat dikker papier moet zijn, bijvoorbeeld karton. Wanneer je dit nog wat steviger zou willen maken, is een laagje boeklon/kaftfolie een idee. Maar het zou ook een map kunnen zijn: eentje in de kleur van de TASK BOX, of gewoon een standaard mapje met een gekleurde sticker. Let er hierbij wel op de afmetingen van de map. Anders kan het zo maar zijn dat de map niet in het laatje past. Wanneer je geen kastje hebt en de map los erbij hebt, is dit uiteraard geen probleem. Van het ladekastje zijn voldoende (goedkopere) alternatieven te krijgen. Plak dan bijvoorbeeld een sticker met een matchende kleur op de la. Ook zou je kunnen werken met een cijfersysteem in plaats van kleuren. 

FILEFOLDER

Hierboven werd hij al even genoemd: de FILEFOLDER. Zoals gezegd kun je een FILEFOLDER gebruiken voor materiaal dat niet in een TASK BOX past. Maar aan wat voor materiaal moet je dan denken? Dit is voornamelijk materiaal op A4-formaat met dezelfde doelstelling als het materiaal dat je gebruikt voor een TASK BOX. Hierboven zie je een voorbeeld met cijferend optellen en hieronder een voorbeeld met cijferend vermenigvuldigen. Op mijn Instagram, kun je hier ook een Story over vinden met voorbeelden en ideeen.

Hierboven zie je voorbeeld met een FILEFOLDER gemaakt van papier / karton. Dit kan echter ook met een map. Hieronder zie je een voorbeeld daarvan. Wanneer je gebruik maakt van een ladekastje, betekent dit dat deze mappen er niet in zullen passen. Hieronder zie je ook een voorbeeld hoe je gemakkelijk in de klas zou kunnen bewaren / opbergen. 

WANNEER KUN JE EEN TASK BOX INZETTEN?
  1. Tijdens het zelfstandig werken (weektaak/contractwerk). Dit kan gewoon aan hun eigen tafel zijn, maar dit kan ook zeker in hoeken. 
  2. Tijdens een circuit (Zie kopje circuit).
  3. Als klaarwerk.
 

Ook kun je hierbij verschillende keuzes maken in je aanbod.

  • Alle leerlingen doen alle taken. Je bepaalt van te voren een aanbod voor de hele groep.
  • Je bepaalt per leerling welke taak hij/zij moet doen. Hierbij geef je de leerling specifieke TASK BOXES gericht op de doelen waar de leerling aan moet werken. Wanneer je werkt met specifieke TASK BOXES heb je er waarschijnlijk meer nodig dan wanneer alle leerlingen allemaal aan dezelfde TASK BOXES werken. Hier kun je heel simpel op inspelen door gebruik te maken van het ladekastje. Je kunt dan in iedere la meerdere TASK BOXES stoppen. Afhankelijk van de grootte van de doosjes die je gebruikt, passen er twee en soms vier (!) per la. Dit zorgt ervoor dat je veel meer doelen tegelijk aan kunt bieden en dus makkelijker in kan spelen op specifieke leerdoelen en onderwijsbehoeften van leerlingen.
  • Leerlingen zelf leerdoelen laten bepalen en daar taken aan toewijzen. Wanneer je leerlingen zelf leerdoelen wilt laten bepalen, vergt dit iets meer voorbereiding dan wanneer de leerlingen alle taken doen of wanneer jij bepaalt aan welke taken de leerlingen moeten werken. Deze manier zorgt echter wel voor dat leerlingen zelf de regie hebben in hun eigen leerproces.
  • Je kiest voor een combinatie van alle drie de voorgaande mogelijkheden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een aantal taken hebt die alle leerlingen doen. Daarnaast heb je een aantal taken die specifiek voor bepaalde leerlingen zijn. 
 
WELKE DOELEN KIES JE?

De doelen die je kiest, kunnen op verschillende manieren tot stand gekomen zijn:

  1. Een leerling/groep/groepje leerlingen heeft een bepaald doel op een recente toets niet behaald.
  2. Een leerling/groep/groepje leerlingen heeft een bepaald doel niet behaald.
  3. Een leerling/groep/groepje leerlingen heeft bepaalde doel/doelen van enige tijd geleden / voorgaand leerjaar nog niet behaald.
  4. Je kiest doelen je huidige aanbod die de leerlingen nog extra in moeten oefenen.
  5. Een leerling/groep/groepje leerlingen heeft meer uitdaging nodig dan het huidige aanbod van de methoden.
  6. Een leerling/groep/groepje leerlingen heeft zelf aan gegeven aan een bepaald doel te willen werken.
 
HOE KUN JE DIT VORMGEVEN?

Van te voren moet je eerst bedenken aan welke doelen je de leerlingen wilt laten werken. Hier ga je activiteiten bij zoeken. Daarna moet je het voor de leerlingen inzichtelijk maken welke TASK BOXES zij moeten doen. Dit kun je op verschillende manieren doen met een taakblad:

1. Je kunt van tevoren een taakblad maken voor alle leerlingen, of voor leerlingen specifiek. 
2. Je kunt ook leerlingen deze zelf in laten vullen om het eigenaarschap te stimuleren.
3. Je kunt ook gebruik maken van een la uit het ladekastje die je toewijst aan bepaalde leerlingen door hun naamkaartje hierop te hangen.

Wil je dit takenblad gebruiken? Dat kan! Er is een PowerPoint beschikbaar in de webshop die je zelf kunt bewerken. Klik hier om naar het takenblad te gaan! 

CIRCUIT

TASK BOXES zijn ook zeer geschikt om in te zetten tijdens een circuit. Omdat je tijdens een circuit vaak met groepjes leerlingen werkt, kun je ook ander materiaal inzetten dan wanneer je leerlingen hier individueel mee laat werken.

Wanneer leerlingen in groepjes werken met een TASK BOX, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een spel aan te bieden dat leerlingen in dat groepje samen kunnen spelen. Bij ieder station kunnen de leerlingen dan een ander spel spelen. Voor spellen is er ook een uitleg voor aan de binnenkant van het doosje beschikbaar. Let op: het lettertype op de uitlegkaartjes is klein. Anders past niet de hele uitleg op één kaartje. Vind je dit te klein? Dan zou je het uitlegblad erbij kunnen leggen.  

Je kunt er ook voor kiezen om groepsspellen en individuele taken in het circuit met elkaar af te wisselen. Bij het ene station spelen ze bijvoorbeeld een spel met hun groepje. Bij het volgende station werken ze aan een individuele taak. Dit zorgt voor een gevarieerder aanbod. 

WELK MATERIAAL GEBRUIK IK?

Eigenlijk is heel veel materiaal geschikt om te gebruiken. Ik heb in de webshop een aparte categorie hiervoor aangemaakt: TASK BOX. Deze kun je vinden onder de filter “producttype”. Dit zijn materialen die in de TASK BOX passen. De materialen die ik toegewezen heb aan deze categorie zijn materialen die ik zelf ontworpen heb voor de TASK BOX, of die qua formaat er gemakkelijk in passen. Je hebt er soms wel een aanvullend blad of werkblad bij nodig. Dit kun je zien op de voorbeelden hieronder. Ook voor de FILEFOLDERS kun je materiaal vinden in de webshop. Dit is materiaal dat ik speciaal hiervoor ontworpen heb. Ook zal ik regelmatig ideeën laten zien op Facebook/Instagram. Bij sommige materialen die al wat langer in de webshop beschikbaar zijn maar hier wel geschikt voor zijn, heb ik later de kaartjes toegevoegd die je aan de binnen- en buitenkant van het doosje kunt bevestigen. Deze zijn als apart bestand te downloaden. Mocht je al eerder één van deze producten aangeschaft hebben en wil je deze kaartjes erbij hebben, stuur dan even een berichtje. 

OPBERGEN

Wanneer je de inhoud van de TASK BOXES gaat wisselen, wil je het natuurlijk goed opbergen zodat je het snel weer tevoorschijn kunt toveren wanneer je dit weer nodig hebt. Ik bewaar het graag in een doorzichtig (vershoud)zakje. Deze zakjes bewaar ik dan weer in een bakje. Het voordeel van het bewaren in een zakje is dat het weinig ruimte in beslag neemt. Daarnaast kun je ook snel zien wat erin zit waardoor je het gemakkelijk terug kunt vinden. Op het zakje plak ik dan ook nog een sticker met wat erin zit, maar uiteraard kun je dit er ook op schrijven met een watervaste stift. De opbergbak, waar je de zakjes in bewaard, kun je op verschillende manieren ordenen. Dit kan per thema/blok van de methode die je gebruikt, op onderwerp of per periode in het schooljaar. Bij de opbergbak vind ik het heel erg prettig als hij juist niet doorzichtig is, omdat dat rustiger oogt wanneer het in een open kast staat. Een doorzichtige bak zorgt er daar en tegen weer voor dat je snel je materiaal kunt vinden. 

WAAR HEB IK DEZE MATERIALEN GEKOCHT?

  • De Task Boxes heb ik gekocht bij Amazon. Ze zijn ook verkrijgbaar bij Aliexpress. Ik heb alleen geen idee hoe lang het dan duurt voordat je ze in huis hebt. De broodtrommels/vershoudbakjes van de Action werken ook prima! Deze zijn er vaak ook in verschillende kleuren, maar je zou ze ook een kleursticker kunnen geven. Deze kun je bijvoorbeeld kopen bij Amazon. Let er bij de broodtrommels/vershoudbakjes wel goed op de afmetingen, tenminste 10 x 15 cm. Anders passen de kaartjes er niet in. Bij kleiner materiaal zou dit geen probleem zijn.
  • De Filefolders (dossiermappen) bij Discountoffice. Maar er zijn ook verschillende mappen en documentmappen verkrijgbaar bij de action die hier ook geschikt voor zijn! De opbergbox is ook van de Action. 
  • Het ladekastje bij Discountoffice. Maar het ladekastje van de Action werkt ook prima! Hier heb je er dan misschien wel meerdere van nodig.  
  • De opbergzakjes zijn van IKEA. Maar er zijn ook zat alternatieven bij de supermarkt of bij de Action. Het enige waar op moet letten is dat ze hersluitbaar zijn.
  • De opbergbak is ook van de IKEA. Maar ook hiervoor zijn er voldoende alternatieven. Zoek je een stevige opbergbak? Dan kan ik die van Really Useful Boxes adviseren. Deze zijn van stevig plastic en kunnen tegen een stootje. Deze kun je ook bestellen bij Amazon
  • Klittenband is verkrijgbaar bij de Action. De ronde variant heeft een diameter van 2 cm. Dit is vrij groot. Je kunt ervoor kiezen om ze in stukjes te knippen. Er is ook klittenband met een kleinere diameter te koop, bijvoorbeeld bij Amazon