Naast te gekke boeken, kom ik vaak ook super toffe spellen tegen die je kunt gebruiken in de klas. Deze week een eerste: ONO 99. ONO 99 lijkt op UNO, alleen richt deze versie van het spel zich op rekenen tot 100. Zijn jouw leerlingen aan het automatiseren met rekenen tot 100? Dan mag dit spel in jouw klas zeker niet ontbreken!


HOE WERKT HET?
Zoals gezegd, lijkt het spel op UNO. Het doel van het spel is, om met de kaart die jij speelt niet op het getal 99 uit te komen. Spelers kunnen hier alleen achter komen door tijdens het spelen de kaarten steeds bij elkaar op te tellen of af te trekken.
“Het snelle ONO 99 kaartspel is gemakkelijk te leren. Je speelt het spel met 2 tot 6 spelers die moeten voorkomen dat ze de kaart op de stapel gooien, waardoor het lopende totaal naar 99 of meer gaat! Elke kaart telt en terwijl de spelers een kaart op de aflegstapel leggen, roepen ze het totaal hardop. Vergeet niet dat het doel is om het totaal onder de 99 te houden! Let goed op, want een van de kaarten is de ONO 99 kaart; als een speler een ONO 99 kaart krijgt of trekt, moet hij de kaart bewaren en mag hij deze niet spelen! Met het ONO 99 kaartspel leren kinderen optellen en aftrekken. De laatst overgebleven speler wint.”
(SPECIALE) KAARTEN





Het extra spelelement wat in ONO 99 zit ten opzichte van UNO, is dat je ook af kunt zijn. Dit ben je wanneer je met het spelen van een kaart op 99 of hoger uitkomt. Het spel gaat dan verder zonder deze speler.
WAT VIND IK?
Ik vind dit spel een must have voor leerlingen die aan het automatiseren zijn met sommen tot 100. Het is een snel spel waardoor leerlingen betrokken moeten blijven. Ook omdat ze anders niet weten hoeveel er al op de stapel ligt. Daarnaast kun je dit spel met 2 – 6 spelers spelen, wat ervoor zorgt dat je dit ook met een wat groter groepje kunt spelen. Heb je sterke rekenaars? Dan zou je er ook voor kunnen kizen dat zij een soort spelleider zijn en ook steeds controleert of er wel goed wordt opgeteld / afgetrokken.
BABBELPUNTEN: 10/10.