Deze week het spel: Ga voor 20! In de basis lijkt dit een heel simpel spel, maar niets is minder waar! Bij dit spel moet je goed samenwerken en een goed geheugen hebben om het spel tot een goed einde te brengen.
“Tel samen tot twintig. Makkelijk toch? Maar niet als je steeds gekkere opdrachten moet uitvoeren! Na elke ronde worden steeds meer getallen vervangen door handelingen. Dit kan van alles zijn, zoals op de tafel kloppen, een koe nadoen of de handen opsteken. Tellen van een, twee, drie, vier verandert zo in tellen van een, blauw, klap met je handen, doe een olifant na. Maar je moet wel alle handelingen onthouden! Zodra je de juiste handeling vergeet, ben je af.
Ga voor twintig! Is een hilarisch spel, dat tot ontelbaar veel rare situaties leidt. Het spel kent regels voor zowel makkelijke als meer uitdagende potjes, maar ook varianten om zowel met als tegen elkaar te spelen. Ga voor 20! is geschikt voor maximaal acht personen en is daarmee het partyspel bij uitstek.”
WAT VIND IK?
Je zou denken dat dit een rekenspel is gezien de titel, ga voor 20! Maar persoonlijk zou ik dit spel eerder inzetten voor groepsvorming. In tegenstelling tot veel andere spellen, waar maar één iemand kan winnen, kun je dit spel alleen winnen door samen te werken. Perfect dus om in te zetten tijdens de gouden weken of de zilveren weken. Daarnaast moet je ook veel dingen onthouden tijdens dit spel, waardoor het werkgeheugen getraind wordt. Top dus voor het ontwikkelen van de executieve functies! Ik moet wel zeggen, het is in het begin lastig om het spel onder de knie te krijgen. Ik zou dus zeker de eerste keer, maar misschien wel een paar keer, meedoen met het spel. Wanneer je vervolgens een leerling hebt die het spel snapt kan die het spel begeleiden. Wat het fijne is aan het spel, is dat je het spel op verschillende niveaus kunt spelen. Hierdoor kan iedereen meedoen! Ook kun je de regels van het spel een beetje aanpassen wanneer het te ingewikkeld blijkt te zijn. Je kunt bijvoorbeeld vanaf de tweede ronde ervoor kiezen om de kaarten open op te tafel te laten liggen wanneer blijkt dat jouw leerlingen het lastig vinden om alles te onthouden. Dit kun je dan vervolgens opbouwen wanneer ze vaardiger worden in het spel. Op de doos staat dat het geschikt is vanaf 7 jaar. Voor begin groep 4 kan dit spel wellicht nog wat aan de moeilijke kant zijn. Dit ligt uiteraard aan het niveau van jouw groep. Vanaf groep 5 kun je dit zeker inzetten!
Babbelpunten: 9/10.