Meteen naar de inhoud

HANDELEND LEREN MET INHOUDSMATEN

Wanneer leerlingen aan de slag moeten met inhoudsmaten, gaat de methode er vaak vanuit dat leerlingen heel snel de stap kunnen maken naar een abstract niveau. In de praktijk blijkt, dat leerlingen het stukje handelen nodig hebben om uiteindelijk tot een abstract niveau te kunnen komen. Het is dus belangrijk dat leerlingen begrip ontwikkelen. Binnen het handelingsmodel uit het protocol ERWD: Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie, gaat het om de onderste fase: het informeel handelen in werkelijkheidssituaties. Het gaat hierbij om het doen. In deze blog lees je hoe je jouw leerlingen handelend kunt laten leren met inhoudsmaten om begripsvorming te ontwikkelen. Het gaat hierbij om de maten tot 1 liter. Met deze activiteit heb je gegarandeerd succes!

WAT HEB JE NODIG?
* maatbeker
* minimaal 1l water in bijvoorbeeld een fles.
* kaartjes (download onderaan)

VOORBEREIDING
Voordat je jouw leerlingen aan de slag kunt laten gaan met deze activiteit, is het van belang wat voorbereidingen te treffen. Om te beginnen is het verstandig is de kaartjes na de het printen te lamineren. Je gaat met water aan de slag en daarom is de kans dus groot dat het een waterballet wordt. Een waterballet als gevolg van leerlingen die enthousiast bezig geweest zijn met de opdrachten, zijn de beste waterballetten! Voordeel, het droogt vanzelf weer op. Maar daarnaast is het belangrijk dat je wat aanpassingen aanbrengt op de maatbeker. Om leerlingen namelijk het verband in te laten zien tussen de verschillende inhoudsmaten, moeten alle inhoudsmaten zichtbaar zijn op de maatbeter. Op de meeste maatbekers, zeker die van de Action die ik gebruik, staan alleen de milliliters aangegeven. Ik heb daarom een permanente stift gepakt, en heb deze aanvuld met centiliters en deciliters. Ik heb ze in die volgorde erop geschreven zodat de kleinste maat aan de linker kant staat en de grootste aan de rechter kant. Zie de foto’s hieronder.

HOE WERKT HET?
Deze werkvorm kun je op verschillende manieren inzetten. Je kunt het inzetten tijdens een circuit, maar ook als klassikale les. Je kunt het ook alleen inzetten voor de leerlingen die het nodig hebben. Let wel op dat het het meest effectief is om de leerlingen per tweetal met het materiaal te laten werken. Wanneer je dus de hele klas tegelijkertijd hiermee aan de slag wilt laten gaan, heb je dus veel meer materiaal nodig dan wanneer ze in een circuit ermee werken.

De leerlingen pakken een kaartje. Ze pakken de lege maatbeker en vullen deze met de hoeveelheid die aangegeven staat op het kaartje. De andere leerling controleert. Is het goed? Dan wordt het water weer terug in de fles gegoten. Vervolgens worden de rollen omgewisseld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *