Ga naar de inhoud

STOFFELIJK BIJVOEGLIJK NAAMWOORD

Nadat leerlingen het gewone bijvoeglijk naamwoord geleerd hebben, maken ze kennis met het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord. Enorm verwarrend! Eerst kwam er namelijk alleen een ‘e’ bij en nu opeens ‘en’. Om leerlingen hiermee te laten oefenen heb ik twee producten ontwikkeld: een voor het herkennen van het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord en een voor het toepassen.

STOFFELIJK BIJVOEGLIJK NAAMWOORD ACTIVITEIT

Om leerlingen te laten oefenen met het toepassen van het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord, heb ik deze activiteit bedacht.

WAT HEB JE NODIG?

  • ijsstokjes met daarop stoffelijke bijvoeglijke naamwoorden / kaartjes uit de download.
  • werkblad uit de download.

HOE WERKT HET IN HET KORT?

De leerling pakt een stokje of een kaartje. Dit stoffelijk bijvoeglijk naamwoord wordt opgeschreven op het werkblad. Vervolgens bedenkt de leerling hier een zin mee en schrijft deze op. Dit wordt in totaal met 5 stokjes of kaartjes gedaan.

Wanneer alle leerlingen klaar zijn, zouden de leerlingen in tweetallen de zinnen kunnen nakijken. Dit doen ze door hun werkblad met elkaar te wisselen. Zij kiezen vervolgens de beste zin van hun “maatje”. De leerkracht kan vervolgens een aantal beurtstokjes trekken / beurten geven. De leerling leest dan de zin voor die hij/zij uitgekozen had.

DOWNLOAD

Voor de volledige download klik je hier.

INTERACTIEVE POWERPOINT HERKENNEN VAN HET STOFFELIJK BIJVOEGLIJK NAAMWOORD

Zijn jouw leerlingen nog niet toe aan het toepassen? Geen probleem! Om leerlingen te laten oefenen met het herkennen van het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord is er een Interactieve PowerPoint met 10 verschillende vragen. Bij iedere vraag moeten de leerlingen aangeven welk woord in die zin het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord is. Je vindt hem hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *