Ga naar de inhoud

SNEEUWBALLENGEVECHT: WERKWOORDEN

Je kent misschien de werkvorm met proppen wel bij spelling. Het sneeuwballengevecht is hierop gebaseerd. Hierin heb ik wel een aantal aanpassingen gedaan zodat het op meer manieren ingezet kan worden. Je kunt hiermee oefenen met het vervoegen van werkwoorden.

WAT HEB JE NODIG?
* Sneeuwballen (kaartjes/proppen). Er zitten in totaal 48 werkwoorden in.
* Werkblad. Dit werkblad zit er in 3 verschillende versies in (zie foto’s hieronder).

WERKBLAD TEGENWOORDIGE TIJD
VOORBEELD KLEINE PROPPEN / KAARTJES
WERKBLAD VERLEDEN TIJD
VOORBEELD GROTE PROPPEN / KAARTJES
WERKBLAD TEGENWOORDIGE EN VERLEDEN TIJD

HOE WERKT HET?
Je kunt deze werkvorm op 3 manier inzetten: klassikaal, in een kleine groep of als task box activiteit. Hieronder leg ik voor alle manieren uit hoe het werkt.

1. KLASSIKAAL
Om deze werkvorm klassikaal in te zetten, is het verstandig om de grote kaartjes met sneeuwballen af te drukken op A3 formaat. Op deze manier worden de sneeuwballen wat groter en dat gooit makkelijker. Wanneer je de sneeuwballen op wat steviger papier afdrukt dan de standaard 80gram, gooien de sneeuwballen ook wat makkelijker.
Je beslist van te voren wie de winnaar moet worden: de ik-vorm, de hij-vorm of de wij-vorm. Daar voeg je de meeste sneeuwballen van toe. Voor alle vormen zijn 16 werkwoorden beschikbaar, 48 in totaal. Je kunt natuurlijk een tijdslimiet instellen. De kolom die dan de meeste werkwoorden heeft, wint.
De leerling pakt een sneeuwbal, bekijkt het woord en schrijft het woord in de goede kolom. Er wordt opnieuw een sneeuwbal gemaakt van dat woord en een nieuwe sneeuwbal wordt gekozen. Zorg ervoor dat je meer sneeuwballen hebt dan leerlingen. Aan het einde wordt gekeken wie het sneeuwballengevecht gewonnen heeft…

2. KLEINE GROEP
De tweede manier om deze werkvorm in te zetten is in een klein groepje. Dit zorgt ervoor dat je het in zou kunnen zetten tijdens een circuit. Maar misschien heb je wel een drukke groep en werkt het daarom beter om in kleine groepjes te werken. Kies van te voren of je van de grote / kleine kaartjes sneeuwballen (proppen) wilt maken. Beide zijn hiervoor geschikt. Wil je niet met proppen werken? Geen probleem! Bekijk dan de variatie helemaal onderaan.
Verder werkt het hetzelfde als de klassikale vorm alleen worden de sneeuwballen niet door de klas gegooid.

3. TASK BOX
De derde manier om deze werkvorm in te zetten is als Task Box activiteit. Dit zorgt ervoor dat je het in zou kunnen zetten tijdens een circuit, als weektaakactiviteit of als klaaractiviteit. Maak van te voren sneeuwballen (proppen) van de kleine kaartjes. Wil je niet met proppen werken? Geen probleem! Bekijk dan de variatie helemaal onderaan.
Verder werkt het hetzelfde als de klassikale vorm alleen worden de sneeuwballen niet door de klas gegooid.

VARIATIE
Wil je niet met proppen werken? Geen probleem! Print en lamineer dan alle kleine kaartjes. Maak hiermee een afpakstapel. Er wordt een sneeuwbal van de stapel gepakt. De leerling pakt vervolgens een sneeuwbal, bekijkt het woord en schrijft het woord in de goede kolom. De sneeuwbal wordt weer onderop de stapel gelegd en er wordt een nieuwe sneeuwbal gepakt.

Klik op de afbeelding hieronder om naar het product te gaan.

NOG MEER SNEEUWBALLEN GEVECHTEN HOUDEN?
Dat kan met de open en gesloten lettegreep! Klik op de afbeelding hieronder om naar het product te gaan! Wil je eerst een beter beeld krijgen? Bekijk dan mijn blog over deze werkvorm!

GROEP 5
GROEP 8
GROEP 6
GROEP 7



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *